Autore in Onda

info

Nicola Fumo Frattegiani
Titolo: Contracted chest
Tipologia: COMPOSIZIONE ACUSMATICA STEREOFONICA

Traccia composta nel mese di giugno 2020.

Traccia inclusa nell’album “Frequency Illusion – Studies in Radio” pubblicato da Institute For Alien Research il 24/07/2020.

Note di programma
italiano
La radio è stata l'invenzione che ha contratto il petto del mondo. Il rumore è il suo fondamento.
"Contracted chest" è costruita interamente da rumore manipolato e suoni concreti. La composizione è una breve narrazione di alcuni momenti di una giornata vista da un osservatore esterno: l'ascoltatore, il voyeur che tutto vede e tutto sente. Ma la visione e il suono non possono mai essere nitidi, il velo del rumore domina impassibile con il suo movimento e la sua presenza.

english
The radio was the invention that contracted the chest of the world. Noise is its foundation.
"Contracted chest" is constructed entirely from manipulated noise and concrete sounds. The composition is a short narration of some moments in a day seen by an external observer: the listener, the voyeur who sees everything and hears everything. But vision and sound can never be clear, the veil of noise impassively dominates with its movement and presence.

NICOLA FUMO FRATTEGIANI
Bio – Italiano
Nato a Perugia, si laurea con il massimo dei voti in Discipline delle Arti, della Musica e dello Spettacolo (D.A.M.S.) presso l'Università degli Studi di Bologna con una tesi sull'opera "Intolleranza 1960" di Lugi Nono. Prosegue gli studi con il Master Universitario di I livello "Le Culture Musicale del Novecento" presso l'Università di Roma "Tor Vergata". Consegue il diploma di I livello con lode in "Musica Elettronica e Nuove Tecnologie" (indirizzo composizione elettroacustica) presso il Conservatorio di Musica "F. Morlacchi" di Perugia e il diploma di II livello con lode e menzione speciale per meriti artistici in "Musica Elettronica" (indirizzo composizione audiovisiva digitale) presso il Conservatorio di Musica "L. Refice" di Frosinone.

Suoi lavori sono stati presentati in vari festival nazionali ed internazionali tra cui ICMC International Computer Music Conference (Corea del Sud), NYCEMF New York City Electroacoustic Music Festival, ICMC-NYCEMF, New Music Miami Festival ISCM, Electroacoustic Barn Dance, WSUElectroAcousticMiniFest, The 15th International Gothic Association Conference, STUDIO 300 Digital Art and Music Festival (USA), SMC Sound & Music Computing Conference (Cipro), Atemporánea Festival Internacional de Música Contemporánea, Foundation Destellos art, science and technology (Argentina), Festival Futura Mondes Parallèles, Finale Prix Russolo (Francia), Synchresis Festival Internacional de Arte Sonoro y Música Electroacústica (Spagna), Evimus Saarbrücker Tage für elektroakustische und visuelle Musik (Germania), MUSLAB Muestra Internacional de Música Electroacústica (Brasile), Echofluxx International Festival of Experimental Film, Music, Dance and Poetry (Repubblica Ceca), Audio Mostly a conference on interaction with sound, BFE/RMA Research Students' Conference, Convergence International Conference/Festival of Music, Technology and Ideas, Noisefloor Festival, SOUND/IMAGE Exploring Sonic and Audio-Visual Practice (Regno Unito), WOCMAT Conference NTHU International Workshop on Computer Music and Audio Tecnology (Taiwan), ACMC Australasian Computer Music Association (Australia), XIV Festival Internacional de Musica Electroacustica y Electronica Primavera en La Habana (Cuba), Matera Intermedia Festival, Diffrazioni Firenze Multimedia Festival, XXII CIM Colloquium of Musical Informatics, SMC Sound & Music Computing Conference, Biennale di Architettura di Venezia, Soundscape of Work and of Play 9th International FKL symposium on soundscape, Moon in June, Macro Asilo Museo di arte contemporanea, Corsie Festival,Segnali Arti audiovisive e performance, Premio Nazionale delle Arti, Elettronicamente Beyond the Borders (Italia).

Autore e performer, la sua ricerca si occupa di musica elettroacustica, sonorizzazioni d'immagini, video, mostre d'arte e in particolare di composizioni per spettacoli di teatro contemporaneo. Nicola collabora con artisti e perfomer in diverse produzioni di musica live elettroacustica con cui sperimenta molteplici tipologie di generazione e manipolazione della dimensione sonora.

Bio - english
Born in Perugia, Nicola Fumo Frattegiani graduated with highest honours from D.A.M.S. (Academy of Arts, Music and Show) at the University of Bologna, with a thesis on Luigi Nono’s work “Intolleranza 1960”. Later he has advanced post-graduate degree on “The musical cultures of 1900’s” at the University of Rome “Tor Vergata”, a bachelor’s degree cum laude on “Electronic Music and New Technologies” (course electroacoustic composition) at the “Francesco Morlacchi” Conservatory of Music of Perugia and a Master’s degree cum laude and special mention for artistic merit on “Electronic Music and New Technologies” at the “Licinio Refice” Conservatory of Music of Frosinone (course digital audiovisual composition).

His works have been presented at various national and international festivals including ICMC International Computer Music Conference (South Korea), NYCEMF New York City Electroacoustic Music Festival, ICMC-NYCEMF, New Music Miami Festival ISCM, Electroacoustic Barn Dance, WSUElectroAcousticMiniFest, The 15th International Gothic Association Conference, STUDIO 300 Digital Art and Music Festival (USA), SMC Sound & Music Computing Conference (Cyprus), Atemporánea Festival Internacional de Música Contemporánea, Foundation Destellos art, science and technology (Argentine), Festival Futura Mondes Parallèles, Finale Prix Russolo (France), Synchresis Festival Internacional de Arte Sonoro y Música Electroacústica (Spain), Evimus Saarbrücker Tage für elektroakustische und visuelle Musik (Germany), MUSLAB Muestra Internacional de Música Electroacústica (Brazil), Echofluxx International Festival of Experimental Film, Music, Dance and Poetry (Czech Republic), Audio Mostly a conference on interaction with sound, BFE/RMA Research Students' Conference, Convergence International Conference/Festival of Music, Technology and Ideas, Noisefloor Festival, SOUND/IMAGE Exploring Sonic and Audio-Visual Practice (United Kingdom), WOCMAT Conference NTHU International Workshop on Computer Music and Audio Tecnology (Taiwan), ACMC Australasian Computer Music Association (Australia), XIV Festival Internacional de Musica Electroacustica y Electronica Primavera en La Habana (Cuba), Matera Intermedia Festival, Diffrazioni Firenze Multimedia Festival, XXII CIM Colloquium of Musical Informatics, SMC Sound & Music Computing Conference, Venice Biennale of Architecture, Soundscape of Work and of Play 9th International FKL symposium on soundscape, Moon in June, Macro Asilo Museum of contemporary art, Corsie Festival, Segnali Audio-visual arts and performance, Premio Nazionale delle Arti, Elettronicamente Beyond the Borders (Italy).

Author and performer, his research deals with electroacoustic music, sound for images, video, art exhibition and in particular electroacoustic compositions for contemporary theatrical performance. Nicola collaborates with many artists and performers in several productions of live electroacoustic music, with whom he experimented many types of generation and manipulation of sound dimension.